Dişliler, makine bileşenleri arasında hareket ve gücü aktarmak için kullanılmakla beraber mekanik aktarım elemanlarıdır. Eşleştirilmiş çiftler halinde çalışan dişliler, dişlerini, şanzıman işlemi sırasında kaymayı önleyen, karşılık gelen başka bir dişlinin veya dişli bileşenin dişleriyle birbirine geçirir. Her bir dişli veya dişli bileşen bir makine miline veya temel bileşene bağlıdır. Bu nedenle tahrik dişlisi kendi mil bileşeni ile birlikte döndüğünde, tahrik edilen dişli mil bileşenini döndürür veya çevirir. Dişli çiftinin tasarımına ve yapısına bağlı olarak, tahrik mili ile tahrik edilen mil arasındaki hareket aktarımı, dönüş veya hareket yönünün değişmesine neden olabilir. Ek olarak, dişliler eşit boyutta değilse, makine veya sistem, çıkış hızında ve torkunda (yani bir nesnenin dönmesine neden olan kuvvette) bir değişikliğe izin veren mekanik bir avantaj elde eder.
Dişli imalatı ve mekanik özellikleri, saatler, enstrümantasyon ve ekipman gibi çeşitli mekanik cihazlarda hareket ve gücü iletmek ve otomobiller, motosikletler de dahil olmak üzere çeşitli motorlu cihazlarda hız ve torku azaltmak veya artırmak için endüstri genelinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Yapı malzemesi, dişli şekli, diş yapısı ve tasarımı ve dişli çifti konfigürasyonu dahil olmak üzere diğer tasarım özellikleri, mevcut çeşitli dişli tiplerini sınıflandırmaya ve kategorilere ayırmaya yardımcı olur. Bu dişlilerin her biri farklı davranışlar ve avantajlar sunar, ancak belirli bir hareket veya güç aktarımı uygulamasının gerektirdiği gereksinimler ve özellikler, kullanım için en uygun dişli türünü belirler.
Dişliler, çok çeşitli endüstrilere ve uygulamalara uyacak şekilde çeşitli tasarımlarda, yapılarda ve konfigürasyonlarda mevcuttur. Bu çeşitli özellikler, dişlilerin aşağıdakileri içeren birkaç farklı şekilde sınıflandırılır:
Dişli türlerinin çoğu daireseldir; yani, dişli dişleri dairesel bir yüze sahip silindirik bir dişli gövdesinin etrafında düzenlenmiştir. Ancak bazı dairesel olmayan dişliler de mevcuttur. Bu dişliler eliptik, üçgen ve kare şekilli yüzlere sahip olabilir.
Dişlilerin uygulandığı en yaygın yöntemlerden biri, bir mahfaza veya mahfaza içinde bulunan dişlilerden oluşan cihazlar olan şanzımanlardır. Bu cihazlar, sonsuz dişliler, konik dişliler, helisel dişliler ve düz dişliler dahil olmak üzere çok çeşitli dişli tipleri bulunur ve hız ve torku değiştirmekten çıktıyı değiştirmeye kadar makine sistemi içinde belirli bir hareket veya güç aktarımı görevini gerçekleştirmek üzere tasarlanmıştır. Çoğu dişli sistemine benzer şekilde şanzıman, otomobillerde ve diğer motorlu araçlarda olduğu gibi çeşitli kullanımlara sahiptir.